Followers

Wednesday, April 11, 2012

Bangingod Oh Bangingod!!!

Bangingod mungkin nama yang asing bagi kebanyakkan pemancing... Bahkan orang Lahad Datu sendiripun jarang yang dapat bertandang ke sini. Bukan disebabkan jaraknya yang jauh dari bandar tetapi jalan perhubungan ke kampung yang "teruk". Hampir 7 km jalan berbukit serta berlubang besar terpaksa ditempuhi, hanya kenderaan 4WD dan yang seangkatan dengannya sahaja yang dapat melaluinya. Pilihan lain yang ada ialah berjalan kaki hampir 2 jam... pilihan bagi kebanyakkan penduduk kampung yang ingin ke" dunia luar"... kesian!


Negara sudah merdeka lebih 50 tahun, tetapi nasib penduduk disini tiada pembelaan... Di mana slogan 1Malaysia yang gah dicanang disana-sini? Di mana pemimpin yang dipilih pada PRU yang lalu? PRU 13 makin dekat.. masihkah mereka setia memberi undi kepada pemimpin yang terbukti berbohong? Adakah keperitan hidup berpuluh tahun terubat dengan bantuan RM500? Terpulang kepada mereka...

Sori kengkawan krn melalut sikit... Kalo yg suka citer politik nih boleh klik sini



Bangingodlah tempat aku mula belajar mancen laut dan sekarang dah ketagih... kih kih kih, Dulu d kampung aku hanya mancing anak2 seluang kat sungai berjorankan batang salak jer.. itupun jarang2... tp diBangingod bukan lagi anak seluang... Layaran hampir 100kg (3 orang angkat) tlh berjaya aku pancing. Spesies 'game fish' yang ganas, mencabar serta kuat bertarung yg menjadi idaman kpd setiap pemancing... Alhamdulillah aku tlh dpt lesen!...Mancing plak bukan seminggu sekali, tp boleh dikatakan hari-hari turun laut...


itu crita dulu... belasan tahun lalu.. Sekarang bila dah pindah Tawau ni, aktiviti mancen slow sikit..


Trip terkini ialah hampir sebulan yg lalu bersama dengan Jamri(Bro Jam) , mungkin 70% trip memancing aku adalah bersama dengannya sama ada di Tawau, Lahad datu atau Semporna.. sekarang beliau dah pindah Sarawak... jauh tu bro!.. tunggu kedatangan kami.. mancing kita kat sarawak pulak... hehehe..


Berbalik kpd trip mancing kita... Kami bertolak selepas Zohor dan spot pertama kami ialah 'Takat' depan sekolah, hanya beberapa minit shj menunda gewang Zamri telah disambar geropoh, tiada masalah utk zamri menaikkan ikan yg seberat hampir 1kg.



Bro Jam dgn Baby Gt pertama

Memang port tersebut menjadi kegemaran kaki trolling krn pinggirnya dipenuhi batu2 karang dan berhampiran dgn penempatan.

Apabila menghampiri buluh bekas kelong, satu tarikan ganas aku terima... tali mencurah curah keluar, menyebabkan zamri terpaksa mematikan enjin...serentak dgn itu juga pancing Zamri juga ditarik ikan.. double hook up bro!.. huru hara juga dibuatnya.. beberapa minit kemudian kelibat berbintik kelihatan dipermukaan air dan Alhamdulillah.. kerapu sunuh yg tinggi nilainya berjaya dinaikkan. Zamri pula berjaya menaikkan Siakap Merah aka MJ..


Kerapu Sunuh


Double Hook up.. MJ & Kerapu

Jarang bernasib baik begini


Tundaan diteruskan, agak lama jugak kami berpusing-pusing dilokasi tersebut tetapi tiada lagi sambutan, botpun dihalakan ke tanjung kampung... setengah jam berlalu tanpa sebarang aksi.. tiba-tiba kekili berbunyi nyaring menandakan gewang mengena... tp sayang, ikan besar yg diharapkan rupa2 batu besar yg menyangkut... akhirnya lenyaplah gewang hinomiya hijau kuning yg baru kubeli...nasib baik harganya taklah mahal sangat.

Gewang baru dipasang dan kami meneruskan tundaan... beberapa ikan boto' erok menjadi mangsa, walaupun kecil bernafsu besar ikan nih..

Ikan Boto' Erok




Rupa Ikan Boto' Erok... Apa nama ikan nih kawan2.... please!.. kalo ada yg tahu..




Ikan Parang

Orang Sabah panggil 'Barira'


Anak kerapu yg pelahap


Ikan Putih @ GT juvana... Tangkapan terakhir sebelum pulang




Hasil keseluruhan... 2 jam setengah menunda

Menjelang jam 4.30 ptg kami mengambil keputusan utk pulang setelah melihat anak2 telah turun ke pantai utk mandi laut... lagipun Aktiviti trolling akan disambung lagi keesokkan harinya..



Anak2 yg tumpang seronok



Hari kedua.. Pukul 9.00 pagi, cuaca agak mendung.. laut kelihatan lenang, misi trolling diteruskan...dan sudah tentu tangkapan yg besar dan banyak diharapkan... Namun ketentuannya dari Allah.


Laut ok

Pertaruhanku masih lagi pada gewang Hinomiya kaler hijau yg dibeli di kedai bawah tangga Tawau.. harga RM15.00 ... berbaloi dibeli, prestasinya mengagumkan.. nak beli Rapala atau Halco tak mampu, maklumlah poket sentiasa nipis... kpd kawan2 yg baca blog nih.. aku minta tolong satu perkara..iaitu sudi-sudilah klik iklan nuffnang kat atas dan tepi blog nih.. dptlah juga aku kumpul duit buat beli Rapala... hihihi...




Aksi Bro Jam... Satu tarikan ganas diterima.. tapi sayang rabut setelah separuh jalan kekili dikarau..

Aku juga beberapa kali mendapat sambaran, tp nasib tak baik... rabut! memang kalo dah tak ada rezeki.. walaupun acap kali berpusing-pusing di spot yang dijangka berpotensi, sehingga tengahari kami masih kosong.. hampeh! kumpau! mangkor!... Akhirnya kami mengambil keputusan untuk pulang.. makan.. rehat2.. kemudian petang turun lagi..

Ketika bot perlahan menghampiri pengkalan.. aku mengarau pancing untuk disimpan.. tiba2 satu tarikan kuat berlaku.. disangkakan gewang sangkut dibuluh sisa2 kelong.. tetapi apabila joran berhenjut2 tanpa henti, sah ada ikan... dan Alhamdulillah tanpa disangka kerapu seberat 5 kg berjaya dinaikkan...

rezeki yg tidak disangka


Hasil yg dibawa pulang.... Alhamdulillah..


Jumpa lagi dilain laporan.... Jangan lupa klik iklan kat atas dan tepi tuh.... hehehe!!


Assalamualaikum..

13 comments:

  1. saya rasa report yg ni ada 'lain' skit dari entry yg dulu2. pendek kata best. tahniah dgn trip tu bang... kalau la epot semporna bukak kan best

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    2. SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

      Delete
  2. eh, ikan Boto' Erok tu yg byk gigi tu ke?

    ReplyDelete
  3. Ya byk giginya bro mayong... tajam tp halus & agak lembut... spesis ikan pasir.. kalo pancing botom pun mudah dpt ikan nih..

    ReplyDelete
  4. owh, saya pun pernah dpt ikan tu tapi tak tau nama sampai la smlm. dah pernah mkn tak ikan tu? byk tulang ke tak.

    ReplyDelete
  5. saya tak pernah makn.. biasanya kalo dpt, dipotong bikin umpan jer...

    ReplyDelete
  6. Terbaik boh.. Tahniah!

    ReplyDelete
  7. Salam bro... bila lagi nak gi trolling... nak ikut... hehhe

    ReplyDelete
  8. Jalan bangingod sekarang dah ok... mudahlah orang bertandang...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Sila Klik... please !!!