Followers

Tuesday, May 4, 2010

Mancing lagi ! : Perairan NAVY & Pakalangan, Semporna : Sabtu (01.05.2010)

Mancing lagi !... seharian di laut.. Alhamdulillah dpt juga hasil dibawa pulang... kalau mancing sbg sara hidup, alamat tak berasaplah dapur... kalau sbg hobi je, dah dikira dpt bonus besar....



Trip bermula seawal 6.30 pagi, bertolak dari rumah zamri (Kg. bubul).. bertiga.. singgah dkt tmn sempol ?? beli bekal.. maklumlah seharian di laut...



7.00 pagi, bertolak dari jeti nelayan semporna, Zamri sebagai botman, brother Roy sbg penunjuk arah...


Bot sedang disiapkan.. port pilihan kali ini ialah "muara navy".. dikhabarkan, pd trip yg lepas Roy tlh mendapat hasil yg lumayan disitu... Perjalanan lebih kurang 30 minit...... hampir 2 jam kami disitu dgn pancing lebih sepuluh diturunkan.. umpan yg pelbagai.. ada sotong, udang & ikan basong serta ikan tiruan..tp kosong... kumpau!!.. org sini bilang Killarr habis!!... sesi trolling juga hampeh.... memang kalau tidak ada rezeki... adat memancing.. aku arif benar ttg tu..

Pindah lagi port... kali ini dgn berhanyut di sekitar Pakalangan... alhamdulillah barulah berhasil... banyak kerisi & ketambak baby yg berjaya dinaikkan...



Antara Kerapu yg berjaya dipancing berumpankan udang yg kubawa khas dari Tawau..



Kerisi ke ikan Ketambak ni?.. aku pun Kompiuus.....





Roy dgn Ikan Pogot?... nama melayunya aku tak tau... bagus dipanggang makan dgn "putu"... kalau tak percaya... cuba try test....






Zamri dgn belangkas yg berjaya dipancingnya... hebat..hebat!.. hanya pemancing professional je yg boleh buat... tahniah bro!......




Ikan Biru yg berjaya dipancing di takat pemutus pancing... byk juga batu ladung yg kujadikan takat disitu...



Kerapu lagi



Antara hasil pancingan kami... adalah jugak..ikan kerapu, kerisi, ketambak, ikan merah, ikan biru......
Jam 6.00 ptg bertolak pulang.... antara pengajaran drp trip kali ni 1) Perahu mesti disediakan jangkar@sauh & pendayung... kalau tak anda akan hanyut & hanyut.. anda bertuah kalau enjin tidak meragam.
2) Bawak sekali payung.. kalau tidak anda akan diselar panas matahari seharian @ kesejukan kehujanan....
sekian dulu untuk kali ini... esok (Ahad) aktiviti bersama keluarga.. bersantai, berkelah, mandi manda & mancing di Jeti Pakalangan...... bye






1 comment:

  1. brader zamri ni ke yang dah ke kudat bro ghirly? ada contact lain tak? -mayong

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Sila Klik... please !!!